Ανεβάζοντας μια φωτογραφία
Τίτλοι που εχω αρθρογραφήσει κατά καιρούς
Ανεβάζοντας μια φωτογραφία
Όταν σε μια διαδικτυακή κοινότητα παίρνουμε την απόφαση να γραφτούμε σαν μέλη, και με χαρά αρχίζουμε να διαλέγουμε τις καλύτερες φωτογραφίες μας, να τις ξεχωρίζουμε και τις βάζουμε σε ένα φάκελο ετοιμοπόλεμες για να συγκριθούν με άλλες φωτογραφίες φωτογράφων, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για όλα.
Μέσα στην κοινότητα θα βρούμε, (και μην ξεχνιόμαστε, εμείς διαλέξαμε τον ανταγωνισμό), μέλη με διαφορετική νοοτροπία και άποψη που με τα σχόλια τους θα μας ανεβάσουν την πίεση στα ύψη, γιατί ας γράφουν σε κάποια forums, δεν συναγωνιζόμαστε και πλα, πλα, πλα, αλλά όλοι, από μέσα μας λέμε θα είναι καλύτερη η δικιά μου, γιατί έγραψαν άσχημα, δηλαδή όταν έρχεται η ώρα της κρίσης και τις κριτικής και δεν είναι τα πράγματα όπως τα ονειρευόμασταν, τότε αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση.
Φωτογραφίες, και τρόπο φωτογράφισης έχουμε δυο ειδών. Το ένα είδος, είναι απλός οι επονομαζόμενες «φωτογραφίες διακοπών» που απλός βγάζουμε φωτογραφίες για να θυμόμαστε τις ευχάριστες στιγμές μας, και το άλλο είδος είναι η δημιουργική-καλλιτεχνική φωτογραφία.
Όταν λοιπόν παίρνουμε την απόφαση να ανεβάσουμε την πρώτη μας φωτογραφία, πρέπει ψυχολογικά να είμαστε και έτοιμοι να δεχτούμε την πάσης φύσεως λογική κριτική από τους υπόλοιπους.
Εδώ θα κάνω μια στάση και θα σας στείλω να διαβάσετε το άρθρο που έχω γράψει περί «κριτικής μιας φωτογραφίας».
Την φωτογραφία ο κάθε δημιουργός πάντα την βλέπει σαν την καλύτερη στα μάτια όλων, όπως η κουκουβάγια το παιδί της, αλλά αυτό θα πρέπει να μας το επιβεβαιώσουν και οι άλλοι φωτογράφοι που επαναλαμβάνω εμείς διαλέξαμε να εκθέσουμε την φωτογραφία μας στα μάτια τους.
Όταν αρχίσουν να γράφουν σχόλια αρνητικά, μέσα μας αρχίζει να θεριεύει το είναι μας, και γινόμαστε σαν άλλοι ταύροι, έτοιμοι να ποδοπατήσουμε τους πάντες.
Οι συνήθεις αντιδράσεις μας είναι, έτσι μου άρεσε, εγώ το κάδρο το θέλω κάτ. αυτόν τον τρόπο, τα χρώματα μου αρέσουν όπως τα έχω βγάλει, και δεν με ενδιαφέρει τι μου γράφετε.
Τότε ποιος ο λόγος να εκθέσεις την φωτογραφία σου;
Όλα είναι τέλεια.
Θα πρέπει να μάθουν τουλάχιστον οι αρχάριοι στην φωτογραφία, ότι σαν αρχή θα διαβάζετε πολλά. Αν έχετε θέληση για μάθηση, τότε θα τα δέχεστε, γιατί έτσι κι αλλιώς τον τελευταίο λόγο τον έχετε εσείς. Δεν σας επιβάλει κανείς να κάνετε οπωσδήποτε αυτά που σας γράφει.
Την γνώμη του την εκφράζει σαν τρίτο πρόσωπο, και πάντα με μια λογική.
Εγώ προσωπικά ακούγοντας πιο νέους από εμένα, έμαθα πολλά. Και στην φωτογραφία πάντα μαθαίνεις.
Αν λοιπόν η φωτογραφία σας είναι μια από αυτές των καλοκαιρινών διακοπών με ένα ηλιοβασίλεμα, που απλός το βγάλαμε γιατί τύχαμε στην περίπτωση, μπορεί και να μην είναι η καλύτερη, εν σχέση με κάποιου άλλου, που έχει κάνει δημιουργική φωτογράφιση σε ένα ηλιοβασίλεμα, με χρόνους, τεχνικές, και έχει ένα ονειρεμένο αποτέλεσμα και με τον παράγοντα της σύγκρισης από το τρίτο πρόσωπο βλέποντας και συγκρίνοντας τις δυο φωτογραφίες, θα μπει στον πειρασμό να γράψει τα άσχημα στην δικιά σας.
Είπαμε λοιπόν ότι έχουμε την δημιουργική και την καλλιτεχνική φωτογραφία.
Καλλιτεχνική φωτογραφία είναι το πορτρέτο, η φωτογράφιση modeling, η γυμνή φωτογράφιση, ακόμα και στο τοπίο, σε HDR, και άλλες μορφές.
Εκεί τα όρια και ο πήχης ανεβαίνουν πολύ ψηλά.
Είναι αδιανόητο να έχουμε βγάλει μια προσωπογραφία με κακό φωτισμό η χρώματα και να γραφούμε «έτσι το ήθελα εγώ», από την στιγμή που παίρνουμε την απόφαση να εκθέσουμε την φωτογραφία.
Η κριτική σε τέτοιες φωτογραφίες είναι αυστηρή. Όταν λοιπόν σας γράφουν ότι το χρώμα παράδειγμα θέλει διόρθωμα, και εσείς απαντάτε έτσι μου άρεσε, τότε ερχόμαστε στην παραπάνω φράση μου, όλα τέλεια για εσάς, μην βάζετε την φωτογραφία για σχολιασμό.
Θα πρέπει να διαβάζετε. Είναι άσχημες οι κριτικές.
Τέτοια άτομα απλός δεν θέλουν να μάθουν, έχουν τα δικά τους στερεότυπα και δεν είναι τυχαίο.
Σχολιασμός.
Το πρώτο λάθος είναι, όταν οι σχολιαστές για να «χαϊδέψουν» τα αυτιά του φίλου, η της όμορφης κοπελίτσας, πάντα του γράφουν όμορφη εξαιρετική και λ.π. ενώ η φωτογραφία είναι για διαγραφή.
ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ
Γιατί με αυτόν τον τρόπο κατευθύνεις λάθος τον δημιουργό σε λάθη που μπορεί να τα διορθώσει. Πολλές φορές είδα λάθη, παράδειγμα στο νετάρισμα και από κάτω να γράφουν εξαιρετική φωτογραφία. Και τρελαινόμουν γιατί έλεγα που το είδε το «εξαιρετική» όταν είναι φλουταρισμένη η φωτογραφία.
Αυτό που με τρελαίνει περισσότερο είναι ο σχολιασμός μεταξύ «κολλητών» όταν για παράδειγμα σε μια εντελώς κουνημένη φωτογραφία, του έγραφαν τι καλό πλάνο, και ο δημιουργός πλανιόταν μέσα στον λήθαργο των όμορφων λόγων σε μια εντελώς λάθος φωτογραφία.
Μια φωτογραφία μπορούμε με χίλια λόγια να την δικαιολογήσουμε.
Δεν μπορούμε όμως να την κάνουμε ομορφότερη από όσο την βλέπουμε εμείς. Και για να κάνουμε υπέρβαση σε αυτό πρέπει να ακούμε τους άλλους που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία και πείρα.
Τέλος θα κλείσω με σκέψεις μεγάλων φωτογράφων, που αξίζει να δώσουμε την κατάλληλη προσοχή.
1. Εάν οι φωτογραφίες σας δεν είναι αρκετά καλές, δεν είστε αρκετά κοντά. - Robert Capa
2. Η φωτογραφία από μόνη της δεν με ενδιαφέρει. Θέλω μόνο να συλλάβω ένα ελάχιστο μέρος της πραγματικότητας. - Henri Cartier-Bresson
3. Είναι πιο σημαντικό να κάνετε κλικ με τους ανθρώπους από ό, τι να κάνετε κλικ στο κλείστρο. - Alfred Eisenstaedt
4. Δεν υπάρχει κανένας κανόνας για τις καλές φωτογραφίες, υπάρχουν μόνο καλές φωτογραφίες. - Ansel Adams
5. Ο καθένας έχει μια καλή εικόνα, έχω πάρει καλύτερες γιατί έχω πάρει δύο. - David Bailey
6. Μια φωτογραφική μηχανή από μόνη της δεν κάνει μια εικόνα. Για να δημιουργήσετε μια εικόνα αυτο που χρειάζεστε ειναι μια φωτογραφική μηχανή, έναν φωτογράφο και πάνω από όλα ένα θέμα. Το θέμα είναι που καθορίζει την καλή φωτογραφία. - Man Ray
7. Φωτογραφία για μένα δεν είναι τι κοιτάς, είναι τι αισθάνεσαι. Εάν δεν μπορείς να αισθανθείς αυτό που κοιτάς, τότε δεν πρόκειται ποτέ να καταλάβουν και οι άλλοι τι αισθάνεσαι όταν βλεπουν την φωτογραφίας σου – Don McCullin
8. Όλες οι φωτογραφίες είναι προπαγάνδα. - Martin Parr
9. Το όλο θέμα της λήψης εικόνων είναι έτσι ώστε να μην χρειάζεται να εξηγήσουμε τα πράγματα με τις λέξεις. - Elliott Erwitt
Άρθρο του ©NikosT
10-3-2011