Δημοσίευση του χρήστη Evangelos Danezis
Δημοσίευση του χρήστη Evangelos Danezis
Ο ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΣΤΙΣ ΜΥΛΟΠΕΤΡΕΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΛΑΪΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ
Πριν αναφερθώ αναλυτικά στο κύριο θέμα του επανυπολογισμού των συντάξεων μας πρέπει να κάνω εισαγωγικά μια χρήσιμη και άκρως ενδιαφέρουσα αναφορά σχετικά με την λεηλασία των συντάξεων μας και την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο ασφαλιστικό σύστημα.
Με τους αντιασφαλιστικούς νόμους που διαδοχικά ψήφισαν όλες οι αστικές κυβερνήσεις πετσόκοψαν τις συντάξεις μας, αύξησαν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και κατάργησαν ασφαλιστικά δικαιώματα στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και στην πρόνοια.
Οι μνημονιακοί νόμοι σφαγιασμού των συντάξεων μας είναι οι : 3865/2010, 3986/2011, 4024/2011, 4051/2012 και 4093/2012 που έχουν υπογραφή και σφραγίδα όλων των αστικών κομμάτων που κυβέρνησαν.
Όσον αφορά τις κύριες συντάξεις η μείωση από τους ανωτέρω νόμους είναι της τάξεως του 30% σε ετήσια βάση και με την κατάργηση των δώρων και επιδόματος άδειας (2 συντάξεις ετησίως) έχουμε επί πλέον μείωση 14,3 % ( 2/14 = 14,3%). Συνολικά δηλαδή από το 2010 οι κύριες συντάξεις μας πετσοκόπηκαν κατά 45% σε ετήσια βάση.
Όσον αφορά τις επικουρικές συντάξεις η μείωση με βάση τους ανωτέρω νόμους είναι ακόμη μεγαλύτερη και ξεπερνάει το 55% σε ετήσια βάση.
Εκτός από τις παραπάνω μειώσεις έχουμε και την επί πλέον απώλεια αγοραστικής δύναμης λόγω ακρίβειας και πληθωρισμού στην διάρκεια της τελευταίας δωδεκαετίας που παρέμειναν παγωμένες οι συντάξεις μας.
Αυτή την ληστεία των συντάξεων μας νομιμοποίησε ο νόμος Κατρούγκαλου (Ν. 4387/2016) και αυτή την ληστεία συνέχισε ο νόμος Βρούτση (Ν.4670/2020), παρά τις ψεύτικες προεκλογικές εξαγγελίες για δήθεν κατάργηση του προηγούμενου νόμου Κατρούγκαλου.
Με τον νόμο Κατρούγκαλου το 2016 παγιώθηκαν και θωρακίστηκαν νομικά όλες οι μνημονιακές περικοπές των συντάξεων που είχαν γίνει από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Ο νόμος αυτός με το κόλπο της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων κάλυψε το νομικό κενό που υπήρχε όσον αφορά την αρχή της ισότητας στις επιβαρύνσεις από τις περικοπές των συντάξεων και το νομικό κενό της αναλογικότητας των βαρών. Πάνω σε αυτές τις αρχές είχαν στηριχτεί κάποιες δικαστικές αγωγές που έγιναν πριν το 2016.
Με άλλα λόγια ο νόμος Κατρούγκαλου ( 4387/2016 ) έδωσε νομικό άλλοθι "ισότητας" στη σφαγή των συντάξεων μας. Έτσι θωρακίστηκαν νομικά όλες οι μνημονιακές περικοπές που είχαν γίνει στις συντάξεις μας και βγήκαν νομικά αβάσιμες οι μετέπειτα αγωγές ενάντια στις μνημονιακές περικοπές.
Είχα προειδοποιήσει πολλούς από τους συνάδελφους τότε να μην προχωρήσουν σε αγωγές, γιατί δεν υπήρχε καμία νομική βάση δικαστικής διεκδίκησης από το 2016 και μετά, γιατί είχε ψηφιστεί ο νόμος Κατρούγκαλου. Όμως ο βομβαρδισμός των μεγαλοδικηγορικών γραφείων μέσα από τα κανάλια δημιούργησε πολλά θύματα απάτης και αυταπάτης στους συνταξιούχους. Η διοίκηση του ΣΣΕΑΠΑΕ έβαλε πλάτη σε αυτήν την δικαστική αυταπάτη προκειμένου οι συνταξιούχοι να περιμένουν παθητικά κάποια δικαστική απόφαση και να μην συμμετέχουν εκείνη την κρίσιμη περίοδο στις πανελλαδικές κινητοποιήσεις των συνταξιούχων που γίνονταν με τον συντονισμό της πλέον μαζικής και αντιπροσωπευτικής συνταξιουχικής οργάνωσης της Ομοσπονδίας Συνταξιούχων Ελλάδας ΙΚΑ & Επικουρικών Ταμείων Μισθωτών.
Είναι γνωστή εξάλλου η πρόσδεση του ΣΣΕΠΑΕ στην καρικατούρα Ομοσπονδίας συνταξιούχων με την επωνυμία ΑΓΣΣΕ που λειτουργεί ως μαγαζί των συνταξιοδοτηθέντων κυβερνητικών συνδικαλιστών που ο ρόλος τους είναι να καλλιεργούν αυταπάτες, να καθησυχάζουν και να πουλάνε ψεύτικες εγγυήσεις με τις αποδεδειγμένα άχρηστες και επικίνδυνες «γνωριμίες» τους.
Ο νόμος Κατρούγκαλου εκτός του ότι θωράκισε νομικά όλες τις προηγούμενες μνημονιακές περικοπές των συντάξεων, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα μειώνοντας ακόμα περισσότερο τις συντάξεις. Συγκεκριμένα έσπασε την σύνταξη σε δύο κομμάτια, την εθνική και την ανταποδοτική και καθιέρωσε πολύ χαμηλούς συντελεστές αναπλήρωσης για το προσδιορισμό της ανταποδοτικής με τον νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων. Κατάργησε ακόμη και το ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων. Επίσης με τον ίδιο νόμο άνοιξε ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης με δεδομένο ότι οι επικουρικές συντάξεις εξαϋλώθηκαν και δεν δίνεται καμιά κρατική εγγύηση για τα αποθεματικά των επικουρικών ταμείων που ληστεύτηκαν και δεν αποκαταστάθηκαν, ενώ ταυτόχρονα άνοιξε ο δρόμος να γίνουν αντικείμενο χρηματιστηριακού τζόγου.
Για μεν τους νέους συνταξιούχους από το 2016 και μετά η επί πλέον περικοπή συντάξεων του νόμου Κατρούγκαλου έγινε αυτόματα στις νέες συντάξεις, επειδή υπολογίστηκαν εξαρχής μικρότερες συντάξεις με τους χαμηλούς συντελεστές αναπλήρωσης που καθιέρωσε αυτός ο νόμος.
Για δε τους παλιούς συνταξιούχους πριν από το 2016 η νέα περικοπή παρουσιάστηκε με την μορφή προσωπικής διαφοράς που διατηρεί τις συντάξεις παγωμένες μέχρι την εξάλειψη της κατόπιν συμψηφισμού της με μελλοντικές αυξήσεις. Συγκεκριμένα η προσωπική διαφορά είναι η διαφορά της παλιάς μεγαλύτερης σύνταξης με την νέα μικρότερη σύνταξη που προκύπτει με τον νέο τρόπο υπολογισμού αυτού του νόμου.
Είναι γνωστό ότι η χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος ήταν ανέκαθεν τριμερής (εργατική, εργοδοτική και κρατική). Στην πραγματικότητα όμως η χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος προέρχεται εξολοκλήρου από τον ιδρώτα των εργαζόμενων, γιατί οι εργαζόμενοι πληρώνουν την εργατική εισφορά με κρατήσεις από τον μισθό τους, οι εργαζόμενοι δημιουργούν με την εργασία τους τα κέρδη των εργοδοτών που καταβάλλουν την εργοδοτική εισφορά, οι εργαζόμενοι πληρώνουν το 95% των φορολογικών εσόδων του κράτους που πρέπει από αυτά τα φορολογικά έσοδα να χρηματοδοτείται το ασφαλιστικό σύστημα μέσω του προϋπολογισμού.
Οι αστικές κυβερνήσεις με τους αντιασφαλιστικούς νόμους που διαδοχικά ψήφισαν έχουν μειώσει την κρατική χρηματοδότηση καθώς και την εργοδοτική εισφορά στο ασφαλιστικό σύστημα. Με τις συνεχείς μειώσεις της κρατικής χρηματοδότησης στο ασφαλιστικό σύστημα οι αστικές κυβερνήσεις εξοικονομούν συνεχώς μεγαλύτερα κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού προκειμένου να τα διαθέτουν για χρηματοδοτήσεις και φοροαπαλλαγές των καπιταλιστών, ενώ παράλληλα άφησαν ανέπαφο το καθεστώς της εισφοροδιαφυγής και των απλήρωτων χρεών των μεγαλοεργοδοτών προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Να σημειωθεί επίσης ότι καμιά αστική κυβέρνηση δεν έχει σκοπό να αποκαταστήσει με ανακεφαλαιοποίηση τα αποθεματικά των ασφαλιστικών ταμείων που λεηλατήθηκαν με την κομπίνα του χρηματιστηρίου και μετά με τα ομόλογα, ενώ τα αποθεματικά του ΕΦΚΑ συνεχίζουν να λεηλατούνται με τα ανείσπρακτα χρέη των μεγαλοεργοδοτών, με την μαύρη αδήλωτη εργασία που σκόπιμα δεν ελέγχεται από τον ΕΦΚΑ, με την διαχρονική αφαίμαξη του ΕΦΚΑ από τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, τις ιδιωτικές κλινικές και τους φαρμακοβιομήχανους και με την πώληση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μέσω ΤΑΙΠΕΔ, αντί να αξιοποιείται από τον ΕΦΚΑ που πληρώνει εκατομμύρια κάθε μήνα για ενοικίαση κτιρίων.
Οι αστικές κυβερνήσεις ενώ αρνούνται την ανακεφαλαιοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων, θεώρησαν σωστό να κάνουν ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με κρατικό χρήμα δηλαδή με δικά μας χρήματα, αντί να κληθούν να πληρώσουν τα τραπεζικά ελλείμματα οι μέτοχοι των τραπεζών που εισέπραξαν δεκάδες δισεκατομμύρια με μορφή μερισμάτων τις προηγούμενες δεκαετίες, καθώς και οι μεγαλοεπιχειρηματίες δανειολήπτες που φέσωσαν τις τράπεζες και μετακόμισαν τα κέρδη τους σε ξένες τράπεζες.
Με την υποβάθμιση της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης, της δημόσιας περίθαλψης υγείας και της κοινωνικής πρόνοιας από τις αστικές κυβερνήσεις, προωθείται το μοντέλο της ιδιωτικής ασφάλισης προκειμένου οι καπιταλιστές των ασφαλιστικών εταιρειών να αυξάνουν την πελατεία και τον τζίρο τους σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων που εξαναγκάζονται να καταφύγουν σε αυτούς, βάζοντας βαθιά το χέρι στην τσέπη για να καλύψουν επιτακτικές ανάγκες που δημιουργούνται από αυτή την μεθοδευμένη υποβάθμιση.
Η προσωπική διαφορά στις συντάξεις των παλαιών συνταξιούχων που καθιέρωσε ο νόμος Κατρούγκαλου δεν αφαιρέθηκε από την σύνταξη μας αλλά συνεχίστηκε να καταβάλλεται, γιατί υπήρξαν μεγαλειώδεις και επαναναλαμβανόμενες πανελλαδικές κινητοποιήσεις από τα ταξικά συνταξιουχικά Σωματεία που συσπειρώνονται και εκπροσωπούνται από την Ομοσπονδία Συνταξιούχων Ελλάδας ΙΚΑ & Επικουρικών Ταμείων Μισθωτών.
Με το κόλπο της προσωπικής διαφοράς επιβλήθηκε τελικά ένα καθεστώς παγώματος των συντάξεων την τελευταία δωδεκαετία μέχρι τον συμψηφισμό της θετικής προσωπικής διαφοράς με μελλοντικές αυξήσεις, τη στιγμή που η ακρίβεια και ο πληθωρισμός συνεχίζει να ροκανίζει το ήδη πετσοκομμένο εισόδημα των συνταξιούχων.
Αναφέρθηκα αναλυτικά στο βρώμικο αντιασφαλιστικό περιεχόμενο του νόμου Κατρούγκαλου, γιατί ορισμένοι καλοθελητές προσπαθούν να κάνουν το μαύρο άσπρο παρουσιάζοντας την προσαύξηση των συντάξεων λόγω επασφάλιστρου ως τάχα κάποιο επίτευγμα του νόμου αυτού, ενώ στην πραγματικότητα με τον επανυπολογισμό λόγω επασφάλιστρου γίνεται μια επιστροφή ενός πολύ μικρού κομματιού από το κλεμμένο εισόδημα μας που δεν ισοφαρίζει την ληστεία που έκανε ο νόμος αυτός με τους μειωμένους συντελεστές αναπλήρωσης και με την νομιμοποίηση των προηγούμενων μνημονιακών περικοπών.
Ο επανυπολογισμός των κύριων συντάξεων λόγω πρόσθετης ασφαλιστικής εισφοράς (επασφάλιστρου) που πλήρωναν κάθε μήνα οι εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο (Ο.Α. - ΟΛ. ΑΕΡΟΠΛΟΪΑ - OL. CATERING) θυμίζει δρόμο μετ' εμποδίων εξαιτίας "λαθών" στην επεξεργασία των ασφαλιστικών δεδομένων, εξαιτίας της υποστελέχωσης του ΕΦΚΑ και εξαιτίας του ότι όλες οι κυβερνήσεις χρυσοπληρώνουν ιδιωτικές εταιρείες για την λειτουργία των διάφορων πλατφορμών του διαδικτύου (eΕΦΚΑ - GOV- ΑΑΔΕ - Κτηματολόγιο κ.α.), εταιρείες που θησαυρίζουν πουλώντας στην πραγματικότητα αέρα κοπανιστό, αφού η μοναδική υπηρεσία που προσφέρουν είναι η επίβλεψη και συντήρηση των servers (κεντρικών υπολογιστών) της κάθε πλατφόρμας. Οι πλατφόρμες του "ψηφιακού κράτους", όπως αρέσκονται να αποκαλούν το εχθρικό για τους εργαζόμενους κράτος, θα έπρεπε να ανήκουν στο δημόσιο αντί να χρυσοπληρώνονται οι καπιταλιστές των ιδιωτικών εταιρειών διαδικτύου με εκατοντάδες εκατομμύρια. Εξάλλου η λειτουργία της κάθε πλατφόρμας δηλ. η εισαγωγή δεδομένων, η επεξεργασία τους, η επιτήρηση και η διεκπεραίωση επικοινωνίας γίνεται από το προσωπικό της δημόσιας υπηρεσίας που χρησιμοποιεί την κάθε πλατφόρμα.
Όσον αφορά λοιπόν τον ΕΦΚΑ οι υπολογισμοί των νέων συντάξεων και οι επανυπολογισμοί των παλαιών συντάξεων γίνονται από το υποστελεχωμένο προσωπικό του ΕΦΚΑ. Η ιδιωτική εταιρεία που διαχειρίζεται την πλατφόρμα του ΕΦΚΑ εισπράττει εκατομμύρια κάθε μήνα, κάνοντας μόνο επίβλεψη λειτουργίας των servers της πλατφόρμας. Διαθέτει δηλαδή μόνο τους υπολογιστές της πλατφόρμας (hardware), δεν διαθέτει όπως θα έπρεπε το κατάλληλο λογισμικό (software) που με την εισαγωγή των ασφαλιστικών δεδομένων από το προσωπικό του ΕΦΚΑ θα υπολογίζει άμεσα και με ακρίβεια τις νέες συντάξεις και θα επανυπολογίζει τις παλαιές συντάξεις όπως οι δικές μας.
Οι αλλεπάλληλες αλλαγές της σύνταξης εκατοντάδων συναδέλφων, με τις προσθαφαιρέσεις μέσα στο 2023, επιβεβαιώνουν την λειτουργική ανεπάρκεια του ΕΦΚΑ, την τραγική υποστελέχωση του, την λειτουργική του εξάρτηση από τις αεριτζίδικες εταιρείες του διαδικτύου, αλλά και τις λαθεμένες οδηγίες της διοίκησης του ΕΦΚΑ προς τους υπαλλήλους που ασχολούνται με τον επανυπολογισμό.
Υπάρχουν συνάδελφοι συνταξιούχοι που έχουν μέχρι και 6 αλλαγές της σύνταξης τους μέσα στο 2023 λόγω αλλεπάλληλων επανυπολογισμών που αναιρούν τους προηγούμενους. Οι περισσότερες διορθώσεις οφείλονται σε λάθη καταμέτρησης των ενσήμων με επασφάλιστρο, δηλαδή των ενσήμων που έχουν πάνω από 20% ασφαλιστική εισφορά για σύνταξη. Σημειωτέον ότι η συνολική ασφαλιστική εισφορά των ενσήμων περιέχει την εισφορά σύνταξης, την εισφορά ασθενείας σε χρήμα και σε είδος και μια σειρά από εισφορές για ΔΥΠΑ (ΟΑΕΔ) και άλλους οργανισμούς.
Όλη αυτή η σύγχυση, η ανακατωσούρα και η καθυστέρηση στην ορθή καταβολή της μηνιαίας σύνταξης μας και των αναδρομικών που δικαιούμαστε θα είχε αποφευχθεί αν οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ στο Μητρώο και στις Συντάξεις δεν ήταν αποδυναμωμένες από έλλειψη προσωπικού και αν είχε ολοκληρωθεί το αναλυτικό ιστορικό ασφάλισης για κάθε ασφαλισμένο στην πολυδιαφημισμένη πλατφόρμα "ΑΤΛΑΣ" που έχει εγκαταλειφθεί, γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί η εισαγωγή των ασφαλιστικών δεδομένων ύστερα από τόσα χρόνια, λόγω της υποστελέχωσης. Εκτός αυτού υπάρχει και πρόβλημα διασύνδεσης με την πλατφόρμα του ΕΦΚΑ, αφού η κάθε αεριτζίδικη εταιρεία διαδικτύου χρησιμοποιεί για την πλατφόρμα της διαφορετικό λογισμικό ιστοσελίδων που δεν συνεργάζεται με το λογισμικό ιστοσελίδων άλλης πλατφόρμας. Η προχειρότητα και η ανευθυνότητα των αστών πολιτικών που κλείνουν συμφωνίες με τους καπιταλιστές του διαδικτύου είναι εγκληματική και συνεχίζεται, γιατί προφανώς λόγω της άγνοιας του κόσμου στα θέματα αυτά δεν εισπράττουν το πολιτικό κόστος που θα έπρεπε.
Ο "ΑΤΛΑΣ" αν και είχε αναγγελθεί με τυμπανοκρουσίες για ψηφιοποίηση των ασφαλιστικών δεδομένων, τελικά εγκαταλείφθηκε. Η εγκατάλειψη του είναι η βασική αιτία που καρκινοβατεί η έκδοση των νέων συντάξεων και καθυστερεί τραγικά ο επανυπολογισμός των συντάξεων για τους κλάδους εργαζόμενων που κατέβαλαν πρόσθετη ασφαλιστική εισφορά (επασφάλιστρο). Το προσωπικό της υπηρεσίας συντάξεων του ΕΦΚΑ εκτός από την υποστελέχωση του, λειτουργεί ακόμα με την απηρχαιωμένη μέθοδο των ατομικών ασφαλιστικών φακέλων και με την αλληλογραφία μεταξύ των πρώην ταμείων του ΕΦΚΑ. Οι μεν αποφάσεις των κύριων συντάξεων εκδίδονται τις περισσότερες φορές ύστερα από μια διετία οι δε επικουρικές συντάξεις έχουν ξεπεράσει την τριετία για την έκδοσή τους. Καθυστέρηση που ενδεχομένως υποκρύπτει και άλλα πράγματα, αφού ακόμα και οι αποφάσεις που εκδίδονται δεν κοινοποιούνται σε πολλούς συνταξιούχους αν δεν τις ζητήσουν επίμονα για να τις ελέγξουν και να υποβάλλουν ένσταση αν χρειάζεται.
1. Το πρώτο ζήτημα που θέλω να τονίσω κατ' αρχήν για τον επανυπολογισμό των συντάξεων μας, είναι ότι πρέπει να ειδοποιηθούν οι συνάδελφοι που διαμένουν στην επαρχία και δεν έχουν πάρει μυρουδιά σχετικά με τον επανυπολογισμό της σύνταξης στον οποίο λαμβάνονται υπόψη οι ημέρες ασφάλισης για τις οποίες έχει καταβληθεί πρόσθετη ασφαλιστική εισφορά (επασφάλιστρο).
Η διοίκηση του ΕΦΚΑ γνωρίζει ή όφειλε να γνωρίζει ποιοι συνταξιούχοι βγήκαν σε σύνταξη από το αεροδρόμιο με βάση τον αριθμό μητρώου εργοδοτών (Ο.Α. - ΟΛ. ΑΕΡΟΠΛ. - ΟL. CAT. - ΞΑΕ) από το γενικό αρχείο συνταξιούχων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, όπως οφείλει να γνωρίζει ποιοι συνταξιούχοι προέρχονται από τον κάθε εργασιακό κλάδο (Κατασκευές, Εμπόριο, Εστίαση, Τράπεζες, Ναυτεργάτες, ΔΕΗ, ΟΤΕ, Λιμενεργάτες κ.λπ)
Επομένως είναι εντελώς απαράδεκτη και περίεργη η επίρριψη ευθύνης στους συνταξιούχους για το αν έκαναν ή δεν έκαναν αίτηση για επανυπολογισμό, αφού ο ορθός επανυπολογισμός με βάση το επασφάλιστρο των ενσήμων είναι νομική υποχρέωση του ΕΦΚΑ που έπρεπε να την έχει υλοποιήσει από το 2019, χωρίς να χρειάζεται αίτηση ηλεκτρονική ή έντυπη από πλευράς συνταξιούχου.
2. Ένα δεύτερο ζήτημα που πρέπει να γνωρίζουν οι συνάδελφοι είναι ότι το κανονικό ασφάλιστρο σύνταξης που περιέχεται μέσα στην συνολική ασφαλιστική εισφορά των ενσήμων είναι 20% επί των αποδοχών. Η πρόσθετη ασφαλιστική εισφορά για σύνταξη (επασφάλιστρο) που πληρώναμε εμείς κάθε μήνα στο ΙΚΑ είναι το επί πλέον του 20% επί των αποδοχών μας. Σύμφωνα με τους ασφαλιστικούς νόμους που ίσχυσαν διαχρονικά στην Ο.Α. και τις θυγατρικές της, οι πρόσθετες εισφορές (επασφάλιστρα) έχουν ως εξής :
Ο.Α. και ΟΛ. Αεροπλοϊα
Προσωπικό εδάφους (διοικητικό και τεχνικό προσωπικό)
Από 26/9/68 έως 19/3/1981 6,50% (Β.Δ. 649/1968)
Από 20/3/1981 έως 17/3/1988 6,82% (Ν. 1140/1981)
Από 18/3/1988 και μετά 8,72% (Ν. 1759/1988)
Ιπτάμενο προσωπικό
Από 20/3/1981 έως 17/3/1988 6,82% (Ν. 1140/1981)
Από 18/3/1988 και μετά 23,30% (Ν. 1759/1988)
Olympic Catering
Από την πρόσληψη μέχρι 6/4/1999, το επασφάλιστρο είναι 3,60% για όσους ήταν ενταγμένοι στον κλάδο Βαρέων (handling, τεχνικοί, κουζίνες, πλυντήρια κ.λπ)
Από 7/4/1999 μέχρι την συνταξιοδότηση άπαντες έχουν επασφάλιστρο 8,72% (Ν. 2703/1999)
Επίσης όλες οι ημέρες ασφάλισης σε εργοδότες εκτός αεροδρομίου που αναγνωρίστηκαν με εξαγορά για συμπλήρωση προϋποθέσεων (7.500 ή 9.000 ή 10.500) έχουν επασφάλιστρο 8,72% καθώς και οι ημέρες στρατιωτικής θητείας που εξαγοράστηκαν.
Ο ορθός επανυπολογισμός της μηνιαίας σύνταξης μας και η ορθή καταβολή των αναδρομικών που δικαιούμαστε, εξαρτώνται από την σωστή καταμέτρηση των ημερών ασφάλισης με επασφάλιστρο που έχει ο καθένας. Εφόσον βέβαια δεν υπάρχουν λάθη πληκτρολόγησης κατά την εισαγωγή των ασφαλιστικών δεδομένων κάθε συνταξιούχου στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και εφόσον το πρόγραμμα επανυπολογισμού (λογισμικό) που χρησιμοποιείται από τον ΕΦΚΑ έχει την δυνατότητα αυτοματοποιημένης λειτουργίας που αποτρέπει λάθη μετά την εισαγωγή των ασφαλιστικών δεδομένων τα οποία είναι : Ασφαλ. κλάση συνταξιοδότησης, Συνολικός αριθμός ενσήμων συνταξιοδότησης, Αριθμός ενσήμων με επασφάλιστρο και Μικτές αποδοχές σύνταξης μετά την κράτηση ασθένειας που καταβάλλονταν πριν τον επανυπολογισμό.
Στην δεύτερη σελίδα του ενημερωτικού σημειώματος σύνταξης φαίνεται η ασφαλιστική κλάση συνταξιοδότησης του καθενός και ένα άθροισμα αριθμού ημερών ασφάλισης που έχουν πρόσθετη εισφορά (επασφάλιστρο), χωρίς όμως να φαίνεται αναλυτικά η χρονική περίοδος των ενσήμων αυτών και τι επασφάλιστρο έχουν.
Σε ερώτηση μου προς την αρμόδια υπηρεσία του ΕΦΚΑ πήρα την απάντηση ότι η αναλυτική εμφάνιση των ημερών ασφάλισης και του επασφάλιστρου είναι θέμα της ιδιωτικής εταιρείας που διαχειρίζεται την πλατφόρμα του ΕΦΚΑ. Αυτό βέβαια είναι μια υπεκφυγή και δικαιολογία που δεν ευσταθεί σε καμιά περίπτωση, διότι είναι υποχρέωση της διοίκησης του ΕΦΚΑ να φροντίσει για την πλήρη διαφάνεια στο θέμα αυτό, δίνοντας εντολή στους εμπλεκόμενους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ και στην ιδιωτική εταιρεία της πλατφόρμας να παρουσιαστούν αναλυτικά στα ενημερωτικά σημειώματα σύνταξης οι ημέρες ασφάλισης που έχουν επασφάλιστρο, ποιας χρονικής περιόδου είναι και τι επασφάλιστρο έχουν.
Εάν η διοίκηση του ΕΦΚΑ αδιαφορήσει και δεν συμμορφωθεί, τότε δημιουργείται βάσιμη υποψία στον οποιονδήποτε ότι η αδιαφάνεια εξυπηρετεί την αυθαίρετη περικοπή ενσήμων με επασφάλιστρο προκειμένου να μειωθεί ο επί πλέον συντελεστής αναπλήρωσης και συνεπακόλουθα να προσδιοριστεί χαμηλότερη σύνταξη και λιγότερα αναδρομικά πενταετίας.
Μας επιστρέφουν ετεροχρονισμένα ένα κομματάκι από τα κλεμμένα το οποίο πρέπει τουλάχιστον να είναι σωστό κι όχι κουτσουρεμένο κι αυτό !!!
3. Ένα τρίτο ζήτημα είναι να κατανοηθεί ότι η προσαύξηση της σύνταξης προκύπτει αποκλειστικά από τις ημέρες ασφάλισης που έχουν πρόσθετη ασφαλιστική εισφορά (επασφάλιστρο). Οι ημέρες ασφάλισης με επασφάλιστρο προσδιορίζουν τον επί πλέον συντελεστή αναπλήρωσης.
Επομένως όσο υψηλότερο είναι το επασφάλιστρο και όσο περισσότερες είναι οι ημέρες ασφάλισης που έχουν επασφάλιστρο τόσο μεγαλύτερος είναι ο επί πλέον συντελεστής αναπλήρωσης, άρα και ο συνολικός συντελεστής αναπλήρωσης, άρα και η προσαύξηση της ανταποδοτικής σύνταξης, γιατί ο συνολικός συντελεστής αναπλήρωσης πολλαπλασιαζόμενος επί τις συντάξιμες αποδοχές καθορίζει το ύψος της ανταποδοτικής σύνταξης.
Επειδή υπάρχουν συγχύσεις πρέπει να διευκρινιστεί ότι το σύνολο των ημερών ασφάλισης πραγματικών και πλασματικών λαμβάνονται υπόψη και καθορίζουν τον συντελεστή αναπλήρωσης σύμφωνα με τους πίνακες των νόμων 4387/2016 και 4670/2020 στον επανυπολογισμό της σύνταξης. Από το σύνολο των ημερών ασφάλισης όσες έχουν επασφάλιστρο καθορίζουν τον επί πλέον συντελεστή αναπλήρωσης και την προσαύξηση σύνταξης. Αυτός είναι ο λόγος που στους συνάδελφους με πλασματικά ένσημα (κυρίως ιπτάμενοι) έγιναν μεγάλες αυξήσεις και μετά μεγάλες μειώσεις, γιατί στην αρχή λήφθηκαν υπόψη τα πλασματικά ένσημα που δεν έχουν επασφάλιστρο.
Όλη αυτή η απαράδεκτη κατάσταση με τις συνεχείς αλλαγές σύνταξης δείχνει την προχειρότητα και την βεβιασμένη αντιμετώπιση του επανυπολογισμού λόγω μικροκομματικής σκοπιμότητας στις αρχές του 2023 ενόψει των εκλογών που έγιναν. Επίσης δείχνει την ασυνέπεια και την ανεύθυνη στάση της διοίκησης του ΣΣΕΑΠΑΕ που δεν είναι ικανοί να ενημερώσουν με ακρίβεια και υπευθυνότητα για το θέμα του επανυπολογισμού των συντάξεων, όπως και για τα ασφαλιστικά θέματα γενικότερα.
Αυτό που έκαναν οι κυβερνητικοί συνδικαλιστές του ΣΣΕΑΠΑΕ ήταν να συμμετέχουν στο παιχνίδι της προεκλογικής κομματικής χειραγώγησης των συνταξιούχων. Άρχισαν να συλλέγουν πριν τις βουλευτικές εκλογές τις αιτήσεις, υποτίθεται για να εξυπηρετήσουν, χωρίς όμως ουσιαστική ενημέρωση των συναδέλφων για τον επανυπολογισμό, χωρίς παρακολούθηση και ουσιαστική παρέμβαση, χωρίς εντοπισμό των λαθών επανυπολογισμού και χωρίς καμιά διευκρίνιση για τον προσδιορισμό και την καταβολή των οφειλόμενων αναδρομικών. Περιορίστηκαν να κάνουν ερωτήσεις με email χωρίς να παίρνουν καμιά ουσιαστική απάντηση και χωρίς να ασκούν καμιά ουσιαστική πίεση.
4. Ένα τέταρτο σοβαρό ζήτημα που πρέπει να έχουν υπόψη οι συνάδελφοι είναι ότι ο επανυπολογισμός γίνεται από 1/1/2019 μέχρι σήμερα και τα αναδρομικά που προκύπτουν είναι η διαφορά των ορθών καταβλητέων συντάξεων με την προσαύξηση λόγω επασφάλιστρου που έπρεπε να είχαν καταβληθεί, μείον τις συντάξεις που καταβλήθηκαν σε όλο το χρονικό διάστημα των 60 μηνών της τελευταίας πενταετίας (2019 - 2023). Εάν σε κάποιο συνάδελφο δεν έχει γίνει ο επανυπολογισμός μέχρι τον Δεκέμβρη του 2023, εξυπακούεται ότι δικαιούται αναδρομικά και από τους μήνες του 2024 μέχρι να γίνει ορθός επανυπολογισμός και να προσδιοριστεί η ορθή σύνταξη.
Ύστερα από έλεγχο που έκανα στα ενημερωτικά σημειώματα σύνταξης πολλών συναδέλφων διαπίστωσα ότι παρά τις αλλεπάλληλες διορθώσεις και μετά τον υποτιθέμενο τελικό επανυπολογισμό σύνταξης, εξακολουθούν να υπάρχουν λάθη σε βάρος των συνταξιούχων επειδή δεν λήφθηκαν υπόψη όλες οι ημέρες ασφάλισης που έχουν επασφάλιστρο.
Για την καλύτερη κατανόηση δημοσιεύω μερικά αντιπροσωπευτικά παραδείγματα επανυπολογισμού σύνταξης που συνοδεύονται με υπολογισμό αναδρομικών και αντιστοιχούν σε πραγματικές περιπτώσεις συναδέλφων που μου έδωσαν τα ενημερωτικά σημειώματα και τις αποφάσεις συνταξιοδότησης τους για να ελέγξω την ορθότητα επανυπολογισμού και να προσδιορίσω το ποσό αναδρομικών που δικαιούνται. Στις περιπτώσεις λαθεμένου επανυπολογισμού υποβάλαμε ένσταση.
Όπως θα διαπιστώσετε από τα παραδείγματα η προσαύξηση της σύνταξης λόγω επασφάλιστρου δεν δόθηκε εφ’ άπαξ το 2019 όπως θα έπρεπε. Ακόμα και αυτή η προσαύξηση καθορίστηκε σε 5 ετήσιες δόσεις της αρνητικής προσωπικής διαφοράς τις οποίες ποτέ δεν λάβαμε, αφού συνεχίσαμε να παίρνουμε την ίδια σύνταξη.
Στα παραδείγματα επανυπολογισμού σύνταξης φαίνεται ότι για την προσθήκη του 1/5 (ενός πέμπτου) της αρνητικής προσωπικής διαφοράς στη σύνταξη κάθε έτος ακολουθείται η αλγεβρική μέθοδος με την σταδιακά μειούμενη αφαίρεση των 4/5, των 3/5, των 2/5, του 1/5 και του 0/5 της προσωπικής διαφοράς.
Έτσι η αρνητική προσωπική διαφορά που προκύπτει από τον επανυπολογισμό σύμφωνα με τον Ν. 4387/2016 καταβάλλεται τμηματικά κατά 1/5 κατ' έτος κάθε Ιανουάριο από το 2019 μέχρι τον Ιανουάριο του 2023, ενώ η αρνητική προσωπική διαφορά του Ν.4670/2020 καταβάλλεται τμηματικά κατά 1/5 κατ' έτος από τον Οκτώβρη του 2019, μετά τον Ιανουάριο του 2021 και κάθε επόμενο Ιανουάριο με τελευταία δόση του 1/5 (ενός πέμπτου) τον Ιανουάριο του 2024.
Εξυπακούεται ότι οι συνταξιούχοι που έχουν μέχρι 9.000 ημέρες ασφάλισης (30 έτη), δηλ. 7.500 (γυναίκες) και 9.000 (άνδρες), στον επανυπολογισμό της σύνταξης τους δεν εφαρμόζεται ο πίνακας των συντελεστών αναπλήρωσης του Ν. 4670/2020 από 1/10/2019. Εφαρμόζεται μόνο ο πίνακας του Ν.4387/2016 από 1/1/2019. Επομένως όσοι έχουν μέχρι 9.000 ημέρες ασφάλισης έχουν μόνο μια αρνητική προσωπική διαφορά, ενώ όσοι έχουν πάνω από 9.000 ημέρες ασφάλισης έχουν δύο αρνητικές προσωπικές διαφορές.
Για οποιαδήποτε ερώτηση ή διευκρίνηση υπάρξει, είμαι στη διάθεση των συνάδελφων να δώσω απαντήσεις.
Ως συνδικαλιστής της ΕΣΚ Αερομεταφορών από την Olympic Catering, θεωρώ υποχρέωση μου να ενημερώσω υπεύθυνα τους συνάδελφους συνταξιούχους του αεροδρομίου, επειδή έχω παρακολουθήσει διάφορες δημοσιεύσεις που γίνονται σε αυτή και σε άλλες ιστοσελίδες και έχω διαπιστώσει ότι υπάρχει μεγάλη άγνοια επί του θέματος. Αποτέλεσμα της άγνοιας που επικρατεί είναι ο κάθε κατεργάρης πρώην κυβερνητικός συνδικαλιστής να προσπαθεί με διάφορους τρόπους, είτε να δικαιολογήσει αυτή την απαράδεκτη κατάσταση, είτε να εκμεταλλευτεί την άγνοια των συνάδελφων συνταξιούχων.
Στις επερχόμενες εκλογές για νέα διοίκηση στο ΣΣΕΑΠΑΕ θα πρέπει οι συνάδελφοι συνταξιούχοι μέλη αυτού του Σωματείου να προβληματιστούν σοβαρά ώστε να εκλέξουν συνάδελφους που έχουν απογαλακτιστεί από την επιρροή του κυβερνητικού συνδικαλισμού που κουκουλώνει τα προβλήματα και λιβανίζει την εκάστοτε κυβέρνηση, προωθώντας την υποταγή σε αντεργατικές, αντιασφαλιστικές πολιτικές που μας εξαθλιώνουν.
Πρέπει οι συνάδελφοι συνταξιούχοι να απαιτήσουν από την νέα διοίκηση του ΣΣΕΑΠΑΕ να ακολουθήσει διεκδικητικό ταξικό προσανατολισμό και το ΣΣΕΑΠΑΕ να ενταχθεί στην Ομοσπονδία Συνταξιούχων Ελλάδας ΙΚΑ & Επικουρικών Ταμείων Μισθωτών που έχει Σωματεία μέλη σε όλο το λεκανοπέδιο και σε όλη την Ελλάδα, έχει δύναμη και κύρος και έχει καταφέρει με πανελλαδικά συλλαλητήρια να αποσπάσει λύσεις σε συνταξιοδοτικά και γενικότερα ασφαλιστικά προβλήματα.
Η ένταξη του ΣΣΕΑΠΑΕ στην ταξική Ομοσπονδία είναι ενίσχυση του αγώνα για αποκατάσταση των συντάξεων και των ασφαλιστικών μας δικαιωμάτων.
Θα πρέπει να λάβουν υπόψη οι συνάδελφοι που υποβάλλουν διευκρινιστικές ερωτήσεις ότι αυτή η απαράδεκτη παλινδρόμηση με τις αλλεπάλληλες αυξήσεις και μειώσεις σύνταξης μέσα στο 2023 που ταλαιπώρησαν τους συνταξιούχους, αφορά όλες τις ειδικότητες προσωπικού της Ο.Α και των θυγατρικών, άσχετα αν έχουν πλασματικά ένσημα ή όχι.
Η παλινδρόμηση ήταν προσχεδιασμένη και οφείλεται στο ότι αρχικά για λόγους προεκλογικών εντυπώσεων επιτάχυναν την καταβολή της προσαύξησης λόγω επασφάλιστρου κάνοντας επιπόλαιους επανυπολογισμούς χωρίς να καταμετρηθούν τα ένσημα με επασφάλιστρο και χωρίς να προσδιοριστεί το ύψος επασφάλιστρου των ενσήμων σε κάθε χρονική περίοδο.
Αυτή η σκόπιμη προχειρότητα επανυπολογισμού από πλευράς ΕΦΚΑ αποσκοπούσε ακριβώς στο να δημιουργηθεί μια υπερβάλλουσα ευφορία στους συνταξιούχους λόγω επικείμενων εκλογών που όμως δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Μετά τις εκλογές και επειδή έμπαινε επιτακτικά και το ζήτημα των αναδρομικών που δεν μπορούσε να αποκρυφτεί και το οποίο ανεβάζει το συνολικό κόστος για τον υποχρηματοδοτούμενο ΕΦΚΑ, οι πολιτικοί προϊστάμενοι του ΕΦΚΑ έβαλαν μπροστά την διαδικασία των μειώσεων με την κατά γράμμα εφαρμογή της διάταξης του Ν. 4387/2016, βάζοντας μια ομάδα υπαλλήλων του ΕΦΚΑ να καταμετρήσει τα ένσημα με επασφάλιστρο από τους ατομικούς φακέλους των συνταξιούχων που διαβιβάστηκαν στην κεντρική υπηρεσία συντάξεων.
Οι πολιτικοί προϊστάμενοι του ΕΦΚΑ διέταξαν την διοίκηση του ΕΦΚΑ να χρησιμοποιήσει φθηνές δικαιολογίες και να προβάλλει τον αστείο ισχυρισμό περί "αστοχίας", προκειμένου να αποκρύψουν την προεκλογική σκοπιμότητα της προχειρότητας του αρχικού επανυπολογισμού και ταυτόχρονα να αποκρύψουν την λειτουργική ανεπάρκεια του ΕΦΚΑ να διεκπεραιώσει το θέμα του επανυπολογισμού και των αναδρομικών σε εύλογο διάστημα εντός του 2023.
Αυτό που προέχει επομένως είναι η επαγρύπνηση και άσκηση πίεσης με ενστάσεις επί των λαθεμένων επανυπολογισμών και με παραστάσεις στη διοίκηση του ΕΦΚΑ προκειμένου να δημοσιευτεί στα ενημερωτικά σημειώματα ο πραγματικός αριθμός των ενσήμων με επασφάλιστρο, η χρονική περίοδος των ενσήμων και το ύψος επασφάλιστρου σε κάθε χρονική περίοδο. Με αυτήν την ουσιαστική πίεση από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των συνταξιούχων μπορεί να γίνει σωστός επανυπολογισμός χωρίς αυθαίρετη περικοπή των ενσήμων που έχουν επασφάλιστρο και να υπολογιστούν σωστά τα αναδρομικά με βάση τις πραγματικά καταβλητέες και καταβληθείσες συντάξεις για όλο το επίμαχο διάστημα.
0
αξιολογήσεις